Satte kaffet i halsen…

på morgonen när jag vecklade upp Hallandsposten, då jag läste dagens debattartikel ”En risk att vara småföretagare”. Till min förundran var den underskriven av 4 Socialdemokratiska riksdagsledamöter från Halland. Mitt i texten får jag syn på texten: ”Landets företagare lämnar ett mycket viktigt bidrag till den gemensamma välfärden” kan inget annat än instämma, men jag som kristdemokrat undrar jag hur citaten kunde hamna mitt i en socialdemokratisk debattartikel. För socialdemokraterna är inte speciellt kända med att vara företagarvänliga.

I debattartikeln läser jag att de vill förbättra företagarnas situation genom att sänka arbetsgivaravgifterna för de företag som nyanställer under valåret, (i år och nästa år). Förefaller som valfläsk tycker jag, men vad gör inte socialdemokraterna för att få lite fler röster…..

Varför skrotar ni inte istället sambeskattningen i sjukförsäkringen som ni Socialdemokrater införde 2004? Sambeskattningen delar in arbetsmarknaden i ett A- och ett B-lag.

Vi kristdemokrater vill få fler människor i arbete genom att minska risken som en arbetsgivare tar när han nyanställer. Ni socialdemokrater har istället gjort tvärt om när ni införde sambeskattningen vid sjukskrivningar. Den leder till en utgallring av de svagaste i samhället. Långtidssjukskrivna, kroniskt sjuka och funktionshindrade får det svårare att hitta arbeten att gå till. Ett sådant samhälle vill vi Kristdemokrater inte ha.

För långt ifrån all ohälsa kan relateras till arbetslivet. Olika undersökningar pekar på att så mycket som 60-70 % av sjukskrivningarna kan tillskrivas orsaker utanför arbetsplatsen. Det är hela livssituationen som påverkar hur man mår. Därför tycker vi kristdemokrater att det är orimligt att ensidigt belasta arbetsgivaren för alla ohälsoproblem som kan tänkas drabba den anställde.

Den är helt uppenbart det socialdemokraterna gjorde 2004 inte är gjort för de svaga i samhället. Dess enda syfte är att snygga till statistiken i statsbudgetens utgiftstak så socialdemokraterna slipper ta ansvar för den växande ohälsan. Vi Kristdemokrater avvisar förslaget och är inte ensamma om det. Inte bara arbetsgivarnas organisationer håller med oss utan också LO, SACO m.fl. avvisade förslaget när det infördes.

 

Magnus Hedman,

Ordförande, Kristdemokraterna i Halmstad


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback