Bloggen varit nere en tid....

Ber om ursäkt om bloggen varit nere en tid. Har pysslat om familjen rätt mycket och sen när hösten 2008 och jag hade mer tid så var bortglömt. Nog med Ursäkter nu är den i gång  igen i alla fall och min 11 månaders pojk börjar att ta sina första stapplande steg.

Från det ena till det andra så satt jag och läste DN precis.
http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/sverker-lenas-nojesindustrin-har-hamnat-i-daligt-sallskap-1.853013
Jag får gratulera journalisten Sverker Lenas till en mycket intressant vinkel i fildelningsdebatten. Jag har själv varit rätt skeptiskt till den långa upphovsrätten. Själv funderar jag på ett tillägg i en motion som jag skrev tillsammans med två kollegor till vårt riksting i sommar som lyder:

- verka för att likställa och harmonisera all imaterialrätt till 10 år därefter fritt att använda för alla.


Det skulle skapa mer välstånd för oss alla än att gå den andra vägen med ökad protektionism, höjda tullar och ökad upphovsrättstid. Jag sörjer när EU-precis valde att höja upphovsrätten från 50år till 70år.

Precis Sverker skriver i sin artiken så är det en bredare lobbyism bakom än vad antipiratlobbyn vill ge sken av. Det skrämmer mig när samhället som vi lever i börjar inskränka allt mer på våra medborgliga rättigheter och chanser att skapa välstånd. 

När Losec-patent gick ut så kunde många fattiga få ta del av dessa framsteg, detsamma gäller AIDS-mediciner som är väldigt dyra innan patenten går ut. Tänk vilka priser och stagnation i välfärd det skulle bli om de också får igenom förlängda patent likt upphovsrätten. En sådan framtid vill jag verka för att vi slipper se.


Magnus Hedman
Kandidat till Europaparlamentet för Kristdemokraterna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback