Felciterad

Såg när jag öppnade hallandsposten i morse att jag har blivit felciterad från igår:

http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.453549

"Men vad gäller rättegången mot The Pirate Bay hettade det till lite mellan blocken: Magnus Hedman (KD) var emot fildelning och Aida Hadzialic (S) mer positiv. Till slut enades de i alla fall om att rättegången borde tas om eftersom domaren var jävig."


Här har jag blivit lite felciterad, jag ansåg att domen mot piratebay var riktig eftersom uppsåtet är att sprida upphovsrättsskyddat material. De hade inte heller frånskrivit sig ansvaret genom att meddela de som la upp material på deras tracker och sida att det är olagligt att lägga ut material som man inte äger rättigheterna till. På Blocket.se måste varje person som lägger upp en annons bocka i ett fönster där det står att det som läggs ut för försäljning inte är stulet osv. På det viset klarar sig blocket ifrån att begå brott såsom häleri.


Sedan drog Aida paralleller mellan vägverket och piratebay, att de båda ger möjlighet att begå brott. Jag förstår hennes ställningstagande och vilka följder det kan få, men hon missade en väsentlig skillnad och det är uppsåtet. Piratebay hade ett uppsåt, inte minst med namnet - Pirate Bay - att tillgängliggöra upphovsrättsskyddat material. Vägverket har inte uppsåtet att tillgängliggöra flyktvägar för bankrånare när de bygger vägar. Där är det en väsentlig skillnad.

Av ovanstående anledningar anser jag att domen var rätt utifrån gällande lagstiftning, däremot så är jag för fildelning både vid frukostbordet och över internet. Jag har exempelvis med två partikollegor skrivit en partimotion om att utreda möjligheterna att legalisera icke-kommersiell fildelning och skrivit flera inlägg i sociala medier.

Magnus Hedman
Kandidat till Europaparlamentsvalet för kristdemokraterna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback