Fall på mållinjen på Rikstinget

Tja, 2 personer ifrån att få gå upp och tala för min motion.... trist men då får jag förmedla den här istället.

-----------------------------------

Mina vänner. Vi står inför en av mänsklighetens största utmaningar.


Vi ska gå mot ett hållbart samhälle. Och jag vill att vi kristdemokrater går i spetsen.


Anders Wijkman sa i sitt anförande tidigare idag att vi måste tänka nytt och göra något radikalt för att klara klimatförändringarna.


Då tycker jag att vi ska bifalla motionen 10:6 "Fjärrvärme från kärnkraftverk, ett miljövänligt alternativ"


Våra kärnkraftverk tillverkar 140TWH värme som släpps ut i våra vattendrag och våra bostäder behöver 100TWH till uppvärmning. Då har vi till och med en överkapacitet mina vänner på 40TWH!!

Vi skulle inte behöva starta en enda villaoljepanna, slippa elda sopor som transporterat 40mil från norge för att kommunens egna sopor inte räcker till.


Om våra kärnkraftverk även leverar fjärrvärme så skulle vi klara att reducera koldioxid utsläppen med 30%. Därmed klara vårt mål till år 2020. Med lite elhybridbilar så är målet definitivt nått


Det är därför jag beklagar Partistyrelsens avslag på min motion 10:6.


Partistyrelsen bekymrar sig för produktionsstopp på vintern. Jag vill upplysa er alla att dagens fjärrvärme nät har reservförsörjning och naturligtvis så måste denna även finnas framöver.


Partistyrelsen skriver att fjärrvärme från kärnkraftverk inte var ekonomiskt försvarbart under 80-talet.

MEN kära ledamöter både jag och ni vet att tiderna har förändrats sedan 1980.


Det är därför jag vill att man utreder om detta är ekonomiskt försvarbart

För situationen är en annan idag och det kan ingen ifrågasätta.


Det är väl klart att vi ska använda spillvärmen från våra kärnkraftverk till att värma våra bostäder istället för att förvärma sillen i östersjön och makrillen i kattegatt innan vi lägger den i stekpannan!


Jag yrkar bifall för motion 10:6 Fjärrvärme från kärnkraftverk, ett miljövänligt alternativ.

----------------------------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback